توجه:محتوی ممکن است دارای اسکرول افقی باشد

تزریق چربی و نانوفت

یکی از مهم ترین تغییراتی که افزایش سن به وجود می آورد، کاهش کلاژن سازی و الاستین بدن است. کاهش کلاژن سازی و الاستیسیته پوست موجب می شود تا حجم چربی پوست در نواحی مختلف بدن کاهش پیدا کند. اما آیا می توان این حجم چربی از دست رفته را درمان کرد؟ بله!  روش های زیادی برای از بین بردن چین و چروک های ناشی از کاهش چربی وجود دارد که تزریق چربی یکی از آن ها است. در این مطلب در خصوص تزریق چربی و نقش آن در جوانسازی صورت می پردازیم .

تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی به صورت یکی از موثرترین و ماندگارترین روش های جوانسازی و جبران حجم از دست رفته چربی پوست است. وجود حفره‌های متعدد در صورت، فرو رفتگی گونه و حتی اصلاح فرم لب ها از جمله دلایلی است که می تواند با تزریق چربی جبران شود.

پیوند چربی روشی است که در آن بافت چربی از ناحیه مورد نظر در بدن فرد متقاضی  برداشته می شود  و پس از طی پروسه فرآوری به نقاط  مختلفی در ناحیه زیر پوست تزریق می شود.

چرا چربی پوست از بین می رود؟

با افزایش سن پوست دچار تغییراتی می شود که یکی از آن ها ایجاد تغییراتی در پوست است. جاذبه زمین باعث نزول  و افتادگی بافت های نرم صورت می شود و در نتیجه آن  چین و چروک ها و خطوط  ظریف تا عمیق در پوست ظاهر می شود؛ چین های اطراف  بینی، دور چشم، خطوط ماریوت و سایر چین و چروک ها از جمله چروک هایی هستند که معمولاً با افزایش سن به وجود می آیند.

علاوه بر این، افزایش سن باعث نازک شدن پوست، آتروفی عضلانی، کاهش حجم چربی و کاهش حجم استخوانی می شود. در حالی که تغییرات مربوط به جاذبه و همچنین افتادگی پوست و عضلات به طور معمول با روش های “لیفتینگ”، چه به صورت  تهاجمی (جراحی) چه  به نحو نیمه تهاجمی مانند استفاده از  لیزرها، قابل درمان است، اما برای جبران حجم از دست رفته بافت مورد نظر در پوست از روش هایی مانند استفاده از فیلرها و در برخی مواقع پروتز ها وتزریق چربی اتولوگ می توان استفاده کرد.

با افزایش سن، لایه چربی زیر پوست به تدریج کاهش می یابد و باعث شل شدن و افتادگی پوست و ایجاد چروک ها و کاهش استحکام بافت پوست می شود. به همین دلیل کانتور صورت، یعنی برجستگی های طبیعی  و  مدل صورت  تغییر می کند.

 

کاربردهای تزریق چربی

·        کاهش آثار کم شدن بافت چربی و ایجاد چین و چروک بدلیل افزایش سن در نواحی مختلف صورت مثل خط خنده, خط اخم، پلک و اطراف چشم گونه و شقیقه ها

·        پر کردن مناطق لاغر فرورفته صورت مثل گونه وزیر چشم

·        برجسته سازی لب ها، گونه ها، چانه

·        برجسته سازی باسن

·        بزرگ کردن سینه ها و بازسازی سینه

·        جوانسازی دست و کاهش ظاهری عروق زیر پوست

·        لیفت صورت (کشیده تر شدن پوست) بدلیل پر کردن حجیم کردن صورت (رفع افتادگی وشلی پوست)

·        جوانسازی ناحیه تناسلی بانوان

به طور کلی کاربرد تزریق چربی را می توان در ریمادلینگ صورت و دیگر قسمت های بدن تعریف کرد.

 

 

چه افرادی کاندید مناسبی برای تزریق چربی هستند؟

جهت کاندید شدن افراد و انجام پروسه انتقال چربی الزاماتی وجود دارد و افراد ابتدا باید با متخصص پوست مشاوره کنند تا مشخص شود که آیا نیاز به تزریق چربی وجود دارد یا خیر. از جمله مهمترین نکات برای  انجام کلیه ی متد های  زیبایی در افراد  این است که بیماران باید افراد سالم (از نظر روحی و روانی ) و دارای انتظارات واقع بینانه باشند که بتوانند از این روش بهره مند شوند.

همچنین بیماران کاندید جهت انجام روش تزریق چربی صورت باید چربی کافی در بافت بدنشان (سایت دهنده یا دونور) برای برداشت داشته باشند. آن چه  می تواند قبل از انجام این متد حائز اهمیت باشد این است که افراد  به ثبات وزنی مناسب که مد نظرشان است  رسیده باشند.

تزریق چربی همچنین مناسب افراد جوانی است که دچار نقص و یا کمبود حجم  در نقاط خاصی از صورت شده اند. چین و چروک های عمیق و افتادگی در چانه در  یک سوم پایین صورت اثر پتوز یا افتادگی  را ایجاد می کند تزریق چربی در نواحی آتروفیک و معمولاً در دو سوم بالایی صورت یک روش طبیعی جهت  ترمیم  و زیبایی است. 

همچنین از این روش می توان برای بیمارانی استفاده کرد  که چربی قسمت های مختلف بدن آن ها به دلیل ضربه،سوختگی و یا بیماری هایی از قبیل  اسکلرودنا،  لیپودیستروفی،  ایدیوپاتیک و آتروفی از بین رفته است.

 

نحوه انجام پیوند چربی چگونه است؟

روش پیوند چربی 2جز اصلی دارد.ابتدا از یک لوله بسیار نازک به نام کنولا برای استخراج آرام چربی از ناحیه ایی از بدن با مقدار کافی بافت چربی اضافه میشود.این کار از طریق تکنیک های لیپوساکشن دستی با استفاده از یک سرنگ 10 یا 20 سی سی انجام میشود که به طور کلی امکان کنترل جراحی و بقای پیوند چربی را در هنگام انتقال سلول های چربی بهینه میکند.در محله بعد چربی خارج شده سانتروفیوژ شده و اجازه خروج چربی و خون اضافه رو میدهد.این کار باعث پاکسازی سلول های بنیادی چربی قبل از تزریق به مناطق موردنظر میشود.سپس سلول های چربی و سلول های بنیادی با هم بر پرکردن فرورفتگی های صورت،صاف کردن چین و چروک ها و بازگرداندن حجم جوانی به نواحی تحت درمان مورد استفاده قرار میگیرد.

 

تزریق چربی خوب یا بد است؟

تزریق چربی که اغلب به عنوان پیوند چربی شناخته می شود یک عمل جراحی طبیعی و با حداقل تهاجم برای جابجایی و یا برداشت چربی از ناحیه ای از بدن که تراکم چربی در آن قسمت مناسب می باشد (سایت دهنده)، به نواحی مورد نیاز در صورت (سایت پذیرنده)، برای بازگرداندن حجم از دست رفته صورت یا بدن، تزریق و منتقل می شود. چربی با استفاده از تکنیک های مدرن برداشت چربی به آرامی  از بافت مورد نظر برداشته می شود و سپس برای تزریق به صورت آماده می شود

این امر ظاهری بسیار طبیعی ایجاد می کند و احتمال ابتلا به عفونت یا رد پیوند چربی توسط بدن بسیار پایین است.

نواحی درمانی  در صورت که می تواند کاندید مناسب تزریق چربی باشد شامل نواحی نازولبیال (بین بینی و لب ها)، خطوط ماریونت(بین لب و چانه)، گونه های صاف، ناحیه ی فک و گودی زیر چشم می باشد. (در بیماران جوان تر که مایل به برجسته تر کردن چانه یا گونه ها می باشند).

 

تزریق چربی صورت

اکثر مردم فکر می کنند که مهمترین علائم پیری، چین و چروک و افتادگی پوست است، در حالی که مهمترین دلایل اصلی بروز پیری در چهره  در واقع کاهش حجم صورت می باشد. از دست رفتن حجم صورت می تواند منجر به برجسته شدن نواحی استخوانی صورت وگودی اطراف چشم شود. این کاهش حجم حتی می تواند سبب شود تا برآمدگی گونه ها که نقش مهمی در زیبایی شناسی چهره دارد، صاف و  بدون حجم به نظر برسد.

کانتورینگ و برجستگی های صورت توسط ژنتیک افراد تعیین می شود، به همین دلیل برخی از افراد دارای صورت استخوانی، چانه  و گونه های برجسته هستند، در حالی که برخی دیگر دارای چهره گردتری با برجستگی های کمتر می باشند. بنابراین کاهش حجم صورت می تواند مربوط به پیری و یا ژنتیک و ساختار صورت باشد.

به هر حال روش هایی برای افزایش حجم و جوانسازی پوست صورت  افراد وجود دارد که از آن جمله می توان به تزریق ژل، بوتاکس و نیز تزریق چربی به صورت اشاره کرد. پرکننده های صورت و یا فیلر ها نیز  یک روش بدون  جراحی  و غیر تهاجمی هستند که  برای پر کردن چین و چروک ها و برجسته کردن نواحی صورت مورد استفاده قرار می گیرند. نتایج حاصل از این درمانهای تزریقی و غیر تهاجمی موقت است. برخی از فیلرها سبب تحریک تولید کلاژن در پوست می شوند

در روش تزریق چربی به صورت  از چربی های هر  فرد فقط خاص همان فرد استفاده می شود. چربی در واقع نوعی فیلر یا حجم دهنده طبیعی است که کاربردهای زیادی در طب و زیبایی دارد. تزریق چربی به منظور جوانسازی و زیبایی برای تمام افراد و با هر سنی قابل انجام است.

 

تزریق چربی به دست و پشت دست

پزشک متخصص پوست و مو از طریق چند برش کوچک در پشت دست، به آرامی فضایی زیر پوست ایجاد میکند و سپس سلولهای چربی برداشت شده را تزریق می کند. چربی تزریق شده به آرامی ماساژ داده می شود تا یک سطح صاف ایجاد کرده و جاهای خالی، استخوان ها و رگ های برجسته ی پشت دست را پر کند.

 

مزایا و معایب تزریق چربی

از جمله مزایای تزریق چربی این است که:

چربی از بدن خود فرد گرفته می شود و صد در صد طبیعی است پس احتمال واکنش آلرژیک و پس زدن پیوند وجود ندارد.

  مقدار کافی از آن در اکثر افراد برای تزریق در نواحی مورد نیازوجود دارد.

  تقریبا از چربی زیر پوست در هرنقطه ای از بدن میتوان بدین منظوراستفاده کرد ولی نواحی پهلو ها ،رانها، کنار زانو و زیر شکم معمولا چربی مقاومتری دارد.

  دوام آن از بسیاری از فیلرهای قابل جذب به عنوان نمونه فیلر اسید هیالورونیک که برای تزریق ژل لب استفاده می شود، بیشتر است.

  عوارض آن کم، هزینه آن مناسب بوده ومیتوان آن را هر چند بار که لازم است، تکرار کرد.

  چربی بعد از تزریق، خونرسانی می شود و با بدن مانند پیوند پوست، جوش می خورد. در واقع چربی تزریق شده، جزئی از یافت بدن می گردد؛ بنابراین امکان جابجایی و یا حرکت در زیر پوست وجود ندارد.

  سلولهای بنیادی موجود در چربی می توانند سبب ایجاد فاکتورهای رشدی شوند که در بهبود و افزایش کیفیت بهتر بافت موثر است.

  مدت زمان ریکاوری کوتاهی دارد.

 

از جمله عوارض تزریق چربی به صورت نیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

- ورم بعد از تزریق چربی (کبودی و تورم در تزریق چربی قابل پیش بینی و طبیعی است اما  کبودی و تورم بیش از حد می تواند از عوارض جانبی ناشی از تزریق باشد).

- بی حسی موقت در ناحیه ی تزریق چربی

- زخمهای کوچک (در نواحی تزریق و برداشت چربی ) که بعد از مدت زمان کوتاهی بهبود می یابند و اثر آن ها محو می شوند، اما ممکن است کاملا  از بین نروند.

- از بین رفتن مقدار حجم چربی در ناحیه تزریق شده در طی چند ماه اول

- دوره نقاهت آن معمولا ۲ هفته می باشد که در این ۱ تا ۲ هفته تورم در ناحیه تزریق شده وجود دارد.

 

مراقبت های بعد از تزریق چربی

·        تورم و درد در محل تزریق چربی و محلی که چربی از آن گرفته شده عادی میباشد.

·        کبودی معمولا در زیر چشم ها می باشد و بتدریج در طی چند روز تا ۲ هفته برطرف می شود.

·        جهت جلوگیری از جا به جایی چربی تزریق شده بهتر است تا چندین روز به محل دست نزنیم.

·       اگر تزریق به ناحیه صورت انجام شده باید تا چند روزموقع استراحت سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهیم تا محل ورم نکند.

·        موقع کار سر خود را خم نکنید.

·        معمولا باید یک هفته ورزش سنگین را متوقف کرد. جهت جلوگیری از عفونت، چند روز آنتی بیوتیک مصرف می شود.

 

بعد از تزریق چربی به صورت چه بخوریم؟

شما نیاز به مصرف کالری بالایی دارید تا سلوهای چربی جدید را با تولید کافی خون، تأمین کنید. خوراکی هایی با ارزش غذایی بالا بخورید از جمله غذاهایی که دارای چربی سالم هستند مانند، سالمون، آواکادو، گردو و روغن زیتون بسیار در این زمینه مناسب هستند.

 

ماندگاری تزریق چربی چقدر است؟

انتقال چربی اتولوگ در افراد کاندید شده ی این متد، نتایج طولانی مدت و قطعی را نشان داده است و به طور متوسط ، در 32٪ افراد حجم تزریق شده در 16 ماه باقی می ماند. با این حال در برخی از افراد، تغییرات در درصد حجم باقی مانده  از چربی تزریقی ممکن است بعد از گذشت مدتی  نیاز به تکرار داشته  باشد.

ماندگاری چربی را در محل تزریق را دقیقا نمی توان مشخص کرد. در هر بار تزریق درصدی از سلول های چربی زنده می مانند و ماندگار خواهند بود. ماندگاری چربی در نواحی ای از بدن که کمتر حرکت میکند مانند گونه ها ،زیرچشم ،پشت دست و سینه بیشتر است و در نواحی ای از بدن که دائما در حرکت می باشند مانند لب و اطراف دهان کمتر است.

معمولا چربی به آهستگی توسط بدن جذب می شود، اگر چه میزان جذب متغیر بوده و غالبا پیشگویی آن امکان پذیر نمی باشد. در بسیاری از بیماران ممکن است حدود ۵۰% از چربی تزریق شده در طی چند ماه اول جذب شود.

از آنجائی که همه سلولهای چربی تزریق شده زنده نمی ماند این تمایل وجود دارد که تصحیح بیش از حد مورد نیاز انجام شود تا بعد از گذشت چند هفته نتایج نهائی مطلوب تر بدست آید. چربی را با پلاکت غلیظ شده PRP ترکیب و به بافت تزریق میکنند تا عمر آن طولانی شود. در ضمن تزریق پیش از اندازه در یک ناحیه باعث می شود که خونگیری در آن ناحیه مختل شود وچربی تزریق شده نکروز شده و از بین برود بنابراین به پزشک خود اصرار نکنید که بیش از آنچه که خود صلاح می داند در یک جلسه به شما چربی تزریق نماید.

اکثر بیمارانی که تزریق چربی انجام می دهند از نتایج عمل راضی می باشند ودر بسیاری از بیماران تزریق چربی می تواند به مقدار قابل توجهی چین وچروک وافتادگی صورت را کاهش دهد .تقریبا در تمامی بیماران مقداری از چربی تزریق شده به طور دائم باقی می ماند هر چند این مقدار از بیماری به بیماری دیگر متفاوت بوده وممکن است برای بر طرف کردن کامل چین وچروک وافتادگی پوست تزریق دوم ودر بعضی موارد تزریق سوم لازم باشد .

 


برگشت به عقب